2015 – OMS Környezetvédelmi Kft – Nagyigmánd – Kisigmánd vízépítés
augusztus 1, 2015
Összes

2015 – Tarr Építő, Szolgáltató és Kereskedelmi Kft. – Duna keresztezés, Paks

2015 őszén a Tarr Kft azzal a kéréssel fordult a Zolmat Bt.-hez, hogy távközlési hálózatuk fejlesztéséhez szükséges Paksot Géderlakkal összekötő optikai vezeték védőcsövét, közeli híd hiányában, irányított fúrással a Duna medre alá fektesse le…

Távközlési hálózatuk fejlesztéséhez szükséges optikai vezeték védőcsövét, irányított fúrással a Duna medre alá fektettük le.

Helyi adottságok olyan problémákat hárítottak a kivitelezés elé, mint a belterületi felvonulás, a nagy mélységbe és kemény homokkő rétegbe tervezett furat, a kilépő oldallal való kapcsolat korlátozott lehetősége és az ösztönző határidő.

A nagy mélységbe tervezett furat nem teszi lehetővé a „walk-over” típusú rádiójeles szondák használatát, illetve az esetlegesen mérhető jel befogása az őszi időjárás során a néha napokig fel nem szálló köd ugyancsak ellehetetleníti a csónakból való fúrásirányítást. Erre a problémára a ma legmodernebbnek számító gyro-compass fúrásirányító rendszer adta a megoldást, hiszen ezt a kábeles szondát semmilyen külső hatás, sem interferencia, sem mélység nem befolyásolja, sőt mérőmezőre sincs szüksége.


A gyro-compass irányító rendszer segítségével elméletileg akár 5.000m-es fúrások is készíthetőek.

A kemény homokkő réteget, egy a bentonit szivattyú szállítási kapacitásához illeszkedő áttételű fúrómotor „fogyasztotta” igen sebesen, hiszen a teljes furat mintegy 710m hosszát nem egészen 4 munkanap alatt sikerült megfúrni. (A fúrómotor egy a bentonit áramlást lapátsoron keresztül forgó mozgássá alakító szerkezet, mely elejére a fúrókorona közvetlenül felszerelhető.)

A meglehetősen hosszú járat folyamatos tisztításához szükséges bentonit mennyiségét egy úgynevezett recycling segítségével lehetett minimálisra redukálni. Ez az eszköz egy szitasor segítségével szétválasztja a kitermelt homokot, talajt a még használható fúróiszaptól. Ennek a rendszernek a hatékonysága egy átlagos fúrás esetében is rendkívül befolyással bír, de jelen esetben a fúrómotor miatt különleges figyelmet kívánt, hiszen a kvarc (homok) szemcsék kikoptathatják a fúrómotor lapátjait, így akár néhány nap alatt is teljesen tönkretéve a szerkezetet.